søndag den 11. marts 2012

DR2 Tema om Svindlere.






Jeg valgte at se DR2 Tema i går aftes, dels fordi jeg så tit har set 'Krummerne2' (som blev vist på DR1) og fordi intet andet i TV virkede interessant. Jeg syntes faktisk, at DR2's temaaftner er ganske gode, og i går var virkelig en af de bedre. Temaaftenen startede med at vise et program om svindlere, deres moralkodeks (eller nærmere mangel på moral) og hvordan de gør. Sideløbende var der også interviews med et par svindlere, som jeg aldrig havde hørt om, bl.a. Per Ulrich Karpf, som jo har levet et vanvittigt liv på 1. klasse i KBH. Regningen for det  liv, som den unge jetsetter levede, blev sendt til bl.a. en arbejdsløs århusianer, som nu har sit hyr med, at slippe for inkassofirmaerne. Karpf benyttede slet og ret en andens identitet til, at betale for luksuslivet.

Det var et meget spændende program, dels fordi man fik indblik i svindlernes tankegang, men også set hvilke konsekvenser det kan have, og det i sig selv var meget lærerigt. Der var også en del med Danmarks Markis, Marcel de Sade, som Ole Fokdal er ved at skrive en bog om. Jeg har tidligere set en dokumentar om Marcel de Sade (og mon ikke det var Ole Fakdal som har skabt netop den dokumentar?), så for mig var det et kært gensyn. Marcel de Sade er en, skal vi sige, speciel herre, som jeg har sympati for. Måske er sympati ikke det rigtige ord at bruge, men jeg er i hvert fald kommet til at holde af ham, og det giver mig da smil på læben at blive mindet om ham. Hans svindelnummer foregik tilbage i 50'erne og 60'erne, og det var simpelthen så overdådigt så man tror det er løgn.

Bagefter var der en dokumentar om Stein Bagger, som jo nok er den mest omtalte i nyrere tid, og vi ved jo alle at Bagger's eventyr fik store konsekvenser for bl.a. Finn Nørbygaard. Der har tidligere været en Temaaften om mennesker, som har mistet deres formue på enten den ene eller den anden måde, og her medvirkede Finn Nørbygaard bl.a..

Ingen kommentarer: