tirsdag den 14. august 2012

'Slave' af Mende Nazer.


Der sker et eller andet i en, når man læser en bog som denne. Min mor anbefalede mig at læse den, og jeg havde svært ved at lægge den fra mig, da jeg først var begyndt på den. Bogen handler om Mende Nazer, som er født og opvokset i Nubabjergene i Sudan, hvor hun i en alder af ca. 12 år bliver taget til fange under et angreb på landsbyen, og sælges som slave. Hun holdes som slave i 6 år, både i Sudan og i London, indtil det en dag lykkedes hende at flygte og opnå asyl i UK.

Det allermest tankevækkende ved at læse denne bog var for mig året hvor hun blev fanget og solgt. Det var i 1993 - året hvor jeg selv var 12 år gammel. Endvidere er det utroligt at tænke på, at hun var slave helt frem til årtusindskiftet!!! Det er for mig helt ubegribeligt, at sådan noget kan foregå i denne moderne verden, især når jeg tænker på hvordan mit liv var i 1993, og hvordan jeg festede natten lang, da vi gik ind i år 2000.

Bogen kan helt klart anbefales. Den giver virkelig stof til eftertanke.

1 kommentar:

Kamilla sagde ...

Jeg elsker at læse, så den vil jeg helt klart overveje! :)
Håber du tager et kig forbi min blog?;

elskershopping.blogspot.com