mandag den 22. september 2014

TV serie: My Dream Home Australia.


Programmet handler om to brødre, hvoraf den ene er ejendomsmægler med speciale i håndværkertilbud og den anden arbejder som håndværker. De hjælper folk med at skabe deres drømmehjem for et begrænset budget. Som altid starter de boligsøgende med, at opremse en masse ting som de gerne vil have i deres hjem. De to brødre viser dem det ultimative drømmehjem med alle ønskerne opfyldt, og så smadre de deres håb om at kunne købe dette hjem, da det koster langt over deres budget. De to brødre viser derefter forskellige ejendomme, som med en make-over kan opfylder kriterierne for et drømmehjem. Oftest er det noget gammelt lort, og de fleste deltagere har meget svært ved at se mulighederne. De to brødre viser en simulation af hvordan hjemmet kan komme til at se ud, som selvfølgelig altid overrasker de boligsøgende så de bliver mundlamme over, at det er det samme hus. Brødrene fremlægger også et budget, hvor købet af ejendommen og renoveringen er indberegnet. Herefter ser man deltagerne vælge et hus, købsprocessen og den begyndende nedbrydning af husets indmad og renovering. Der dukker selvfølgelig altid forhindringer op, og så må deltagerne reviderer deres ønsker for hjemmets indretning, for at få budgettet til at hænge sammen. Hvilket jo oftest frembringer stor frustration. Det hele ender selvfølgelig med, at deltagerne får fremvist et rigtig lækkert hjem med mange spændende detaljer.

Gennem hele programmet laver brødrene practical jokes, som til tider virker lidt halvkiksede, men hvis man ser bort fra det, så er det faktisk et udmærket program. Da jeg ejede en lejlighed i Randers var jeg selv ud i en totalrenovering, og det stod på i rigtig mange måneder. Jeg kan levende sætte mig ind i, hvordan deltagerne har det, hvis de vælger at bo i huset mens renoveringen står på. Og det gør de fleste deltager, for det er de færreste der kan bo et sted, og renovere et andet. Jeg kan ikke selv forestille mig, at bo i noget som skal igennem en større renovering. Det har jeg prøvet, og det var til tider en virkelig frustrerende proces, og nok et af de mest spontane projekter jeg nogen sinde har kastet mig ud i. Men når det så er sagt, så blev resultatet rigtig godt, og jeg lærte en forfærdelig masse - både om at renovere og om mig selv.

Hvert afsnit i denne tv-serie giver virkelig mange gode ideer til, hvordan man kan indrette et hus. Når man ser nogle af resultaterne - nogen gange er et lidt for hipt efter min smag - så bliver man selv lidt lun på, at banke vægge ned, give det hele en gang maling, lægge nyt gulv og indrette rummene på en helt ny måde. En af de første gange jeg så programmet blev resultatet af stuen og soveværelset sådan her, og jeg var ret vild med alle farverne:





Den aften syntes jeg det var fedt, men nu synes jeg faktisk at stuen er for mørk og soveværelset mest af alt ligner noget fra et BoBedre Magasin. Oftest når man ser 'før og efter' billederne af det pågældende hus, undre det mig altid hvorfor man ikke ser fx. badeværelset ved hvert hus. Det er kun sket enkelte gange at fokus har været på badeværelset. For det meste er det køkkenalrummet og stuen. Jeg gad godt vide om der rent faktisk bliver lavet om i hele huset.Også selv om der kun gives væggene en gang maling. Og så kunne det være spændende at se, hvordan huset ser ud efter at de boligsøgende har boet der i noget tid.  

Programmet vises på hverdagsaftner på TV3 Puls kl. 19.00

Ingen kommentarer: