søndag den 19. oktober 2014

Søndags Kakofoni

Siden det voldsomme regnvejr onsdag og torsdag har der været store problemer med vandmasserne i Nordjylland. Nogle steder faldt der langt over 100 mm regn i løbet af et døgn. Åer er løbet over deres breder, veje er blevet undermineret og styrtet sammen, togtrafikken holder stille, huse er blevet oversvømmet, befolkningen må genhuses eller overnatte hos venner og bekendte, indbo er ødelagt og der pumpes fortsat på livet løs forskellige steder. Mængden af vand er enorm, og det vil tage en rum tid før alt vandet enten er pumpet væk eller har trukket sig tilbage. Det er absolut ikke sjovt at være nordjyde i disse dage. Der fortælles vidt og bredt om det i medierne; Nordjylland er druknet i regn. Vejene i Nordjylland er styrtet sammen. Omfanget af skaderne er endnu ikke gjort op. Forsikringsselskaberne vil ikke betale for skaderne. Husejere er frustrerede. Kommuner forudser regninger i millionklassen. De lokale politikkers nødråb til regeringen "send flere penge!". Når man ser på hvordan nogle medierne dækker dette, så skulle man tro at HELE Nordjylland er oversvømmet.

Det er ikke HELE Nordjylland der er ramt af oversvømmelse. Det er den nordøstlige del af Nordjylland. Derfor kan jeg heller ikke gøre andet end at le, når venner og bekendte, som er bosiddende længere syd på i Danmark, kontakter mig for at tjekke at jeg er okay og ikke lider alt for meget under de voldsomme oversvømmelser, som de har set på tv. Det er selvfølgelig meget sødt af dem, at vise omtanke, men jeg kan ikke lade være med at grine af dem, for her hvor jeg bor er der ingen oversvømmelse. Der har været en lille vandpyt hist og her, men oversvømmelse? Nej. Det har regnet indimellem, men det er intet i forhold til mængden af regn som er faldet længere nord på. For der ER massive oversvømmelser flere steder i Nordjylland. Folk er voldsomt berørt af det, og lad mig hurtigt slå fast, at der helt klart ikke er noget at grine af, for det er absolut ikke sjovt for de mennesker som er berørt af det!


Al den mediedækning af de nordjyske oversvømmelser minder mig om den sidste weekend i august, hvor jeg var i København. Den weekend faldt der en hel måneds regn på en enkelt nat. Det var natten mellem lørdag og søndag. Kl. 2 om natten forlod jeg en fest for at tage en bybus hen til det hotel, hvor jeg skulle overnatte. Jeg skulle gå omkring 1 km hen til busstoppestedet, og lige omkring det tidspunkt begynder det at regne voldsomt. Kort efter begynder det også at lyne og tordne. Jeg går af sted i højhælede sko, mens jeg klamrer mig til min paraply (thank God, at jeg havde huske at få den med). Regnen hamre løs på min paraply. Lyden er ufattelig høj og overdøver al anden lyd. På meget kort tid ligger der kæmpe vandpytter på fortove, cykelstier og vejbaner. Det er lidt af en kamp at undgå vandpytterne. Da jeg når hen til busstoppestedet er jeg gennemblødt fra lårene og ned. På det tidspunkt er klokken blevet 02.16. Og regnen siler ned med voldsom kraft. De få mennesker, som også har bevæget sig udenfor på det tidspunkt, skynder sig at finde i ly. Bybussen ankommer og jeg skynder mig ind. På vej mod Hovedbanegården stiger der et par festglade mennesker på bussen med jævne mellemrum, og de ligner alle sammen druknede mus. Mens bybussen bevæger sig gennem byen, kan jeg se hvordan sidevejene er badet i vand. Det regner og det regner og det regner. Den korte tur fra bybussen og ind i Hovedbanegårdens bygning er dybt ubehagelig. Det er som at blive spulet af en højtryksrenser fra oven, og så plasker vandet tilbage igen op fra vejen op ad benene, og jeg bliver endnu mere gennemblødt. Alle menneskerne er gennemblødte og alle skynder sig videre for at finde ly. Da jeg endelig kommer op på hotelværelset, og får mig kæmpet ud af mit gennemblødte tøj, er jeg iskold. Mine sko er drivvåde, mine tær er total rynkede og skriger på varme. Det er som om jeg har taget et bad med alt tøjet på. Da jeg endelig kan kravle i seng omkring 4 tiden, regner det stadigvæk udenfor. Næste eftermiddag, da jeg sidder i toget på vej hjem til Nordjylland, finder jeg ud af, at de tilbageværende ved festen måtte tage taxi hjem, fordi den kollektive trafik senere på natten opgav at køre. Vandmængderne på vejbanerne var alt for voldsomme. Hvordan bilerne kunne komme frem er mig fortsat en gåde.

Efter den våde weekend i København var der ligeledes massiv mediedækning af vandmasserne, oversvømmede kældre, problemer med den kollektive trafik, og om hvordan vandmasserne havde påvirket varmeværket så der intet varmt vand var i hanerne. Jeg fik først kendskab til hvor omfattende det havde været, efter at jeg var kommet hjem til Nordjylland. Og det undrede mig overhovedet ikke at skaderne var så voldsomme. Udtrykket "Det pisser ned i lårtykke stråler" er slet ikke beskrivende nok i forhold til hvor meget det regnede den nat. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, for det var helt absurd så meget det regnede.

Det må være dybt, dybt frustrerende for dem der kæmper mod vandmasserne i disse dage. Man kan ikke sætte sig ind i hvordan det føles, at have et oversvømmet hjem før man selv har prøvet det. Jeg har ikke prøvet det. Jeg har kun oplevet hvordan den massive regn føles. Og det kan på ingen måde sammenlignes! Det er tankevækkende at vi oplever så voldsomt regnvejr så hyppigt, og oftere hører nyheder om oversvømmelser end hidtil. Det er enormt tankevækkende.             

Ingen kommentarer: